Scooter

15 februari 2016 - tp. Đà Lạt, Vietnam

Zaterdag zijn we helaas dan toch gevallen met de scooter. We hadden de horrorverhalen van Ho Chi Minh gehoord, maar durfden het hier in het kleinere Dalat wel aan. Onderweg was er een stukje dat erg druk was met touringcars. Hier werden we door een tegenliggende touringcar die plotseling een andere tegenliggende touringcar inhaalde gewoonweg van de weg gereden. De berm bestond daar helaas uit grind en gaten en onze scooter ging onderuit, Wouter voorop en Eva achterop. De helmen voorkwamen hoofdwonden, maar we vingen de val op met onze armen en benen. Eva heeft schaafwonden aan linkerknie, linker elleboog en rechterhand, Wouter aan rechterschouder, rechterpols, beide ellebogen en beide knieen. Vooral de schaafwonden van Wouter zijn groot in oppervlakte, maar gelukkig zijn ze allemaal erg oppervlakkig.

De chauffeur reed door alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Gelukkig werden we direct geholpen door plaatselijke bewoners die geen Engels spraken, maar wel direct voor ons naar de apotheek scooterden om alcohol en dergelijke te halen. Ze hebben ons erg fijn geholpen en verzorgd. Met de taxi zijn we terug naar ons hotel gegaan, de scooter achterlatend. De scooter had gelukkig nauwelijks schade en wordt vandaag opgehaald door onze hotelreceptionist.

Die middag zijn we naar het ziekenhuis gegaan om de wonden te laten checken. We hadden niet een hechting nodig en alles is nogmaals schoongemaakt met jodium en verbonden. We hebben die nacht allebei goed geslapen en ook geen koortsverschijnselen gehad daarna.

Momenteel zijn we twee dagen verder. Het gaat op zich goed, al zijn de wonden nog wel echt pijnlijk en hebben we spierpijn in ons hele lichaam. Gisteren zouden we eigenlijk doorreizen naar Nah Trang, maar dat zagen we niet zitten. De receptionist hier is ongelooflijk behulpzaam, erg fijn. Hij is onze bustickets gaan ruilen, komt ons ons ontbijt brengen (vierde verdieping en geen lift, niet handig) en gaat de scooter dus ophalen. I.v.m. met gedane boekigen gaan we vanmiddag toch maar de reis maken naar Nah Trang. Dat is een korte reis en dan blijven we daar een weekje rusten.

Achteraf baal je van jezelf dat je niet nog meer rekening houdt met dit soort totaal idiote acties, die hier allemaal maar normaal schijnen te zijn. We zijn ook blij dat het bij oppervlakkige schaafwonden is gebleven, dat we door veel mensen geholpen worden en dat we erop stonden een helm te hebben (is ook niet vanzelfsprekend hier). Schrik alsjeblieft niet te erg, we hebben gelukkig nog veel tijd hier en kunnen prima een tijdje rustig aan doen om bij te komen en gaan dan weer door met genieten. We beseffen ons dat het ook weer tijd is voor een blog over de afgelopen twee weken, die komt er snel aan.

1. Gerrieke:
    15 februari 2016
    Tjonge... Als ik dat zo lees, dan was de berm in ieder geval de beste keuze. Hopen dat de schaafwonden en spierpijn snel weer verdwijnen. Leuk om over jullie te lezen!
  2. Maarten & Jantine en Cheriva:
    15 februari 2016
    Lieve jullie, dat klinkt niet lekker, zeg! Lijkt me wel bijzonder en interessant (misschien een klein voordeel bij een nadeel om in jullie situatie) de hulp van de mensen uit die cultuur mee te maken en hen zo ook beter te leren kennen. Vind dat jullie er als gestructureerde Hollanders nog heel flexibel mee omgaan! En ik sluit me helemaal aan bij Gerrieke: We denken aan jullie! Afgelopen weken ben ik weer gestart op het JFC en heb vol trots over jullie verteld aan jullie oud-leraren..
  3. Gerald:
    15 februari 2016
    Wow, niet leuk dat je dit gebeurt, maar wel fijn dat jullie zo geholpen worden, direct na het ongeluk, het ophalen van de scooter, het omboeken van kaartjes enz... Goed om te merken dat er overal mensen zijn die behulpzaam zijn en je willen helpen als het even niet zo lekker loopt. Gelukkig maar dat jullie helmen op hadden, niks gebroken enz.. In ieder geval beterschap!! met het herstel van de schaafwonden en de spierpijn enz.. Nah Trang gaat vast weer veel leuke afleiding geven
  4. Henny Thesing:
    15 februari 2016
    Oei,oei,oei. Gelukkig nog goed afgelopen met alleen maar schaafwonden.
    Blijken die horrorverhalen toch (deels) waar te zijn.
    Even lekker uitrusten en bijkomen en dan weer verder trekken.
    We zijn erg benieuwd naar het verhaal van de afgelopen weken.
  5. Sylvia:
    15 februari 2016
    O o wat een flinke pech en schrik zeg zo'n ongeluk! Dat zal wel erg pijnlijk zijn, hopelijk geneest alles voorspoedig! Nu maar even goed uitrusten en over die schrik heen zien te komen en weer verder gaan met genieten van alles. Mooie verhalen vóór dit gebeuren, leuk om mee te beleven op die manier. Alle goeds van ons hier, Bas, Sylvia, Judith
  6. Iris:
    16 februari 2016
    Dat was wel even schrikken zeg, voor jullie maar ook voor ons! Blij dat alles relatief goed met jullie gaat! Rust goed uit, dan kunnen jullie vast snel weer jullie mooie reis vervolgen :) Liefs!
  7. Jannêt:
    16 februari 2016
    Wouter en Eva, ik mis de reisbloggen van Jantina dus dacht ik ga die van jullie eindelijk eens lezen. Heerlijk weer hoor om enthousiaste verhalen te lezen. Fijn dat ook jullie het super naar je zin hebben, op het ongelukje na natuurlijk. De foto's zijn natuurlijk ook a la Jantina dus ik geniet er wel van. Heel veel plezier en geniet want dit is echt onvergetelijk.
    Groet; Jannêt Hols
  8. Tante Gerrie:
    23 februari 2016
    Hoi Wouter en Eva,
    Deze dagen ook aan jullie gedacht ivm het verdrietige nieuws.
    Leuk om jullie avonturen weer te lezen, (beterschap met de schaafwonden)
    Doe rustig aan en geniet nog van deze bijzondere reis,
    groetjes,
    fam. Veldhuizen